söndag 26 september 2010

Kökssoffa

När vi flyttade till huset i Stråtenbo började vi ganska snabbt leta efter en kökssoffa. Till slut tipsade några kompisar om en soffa på en second handbutik i Falun. Den köpte vi, och sedan dess har den stått i köket. Det var en gammal obehandlad soffa med slitet tyg, men precis en sån som jag letat efter. Vi köpte den för 800 kr och jag har sett likadana på Blocket för många hundralappar mer. En ommålad kan gå på ett par tusen! Jag är supenöjd med den.

För några veckor sedan köpte jag tyg på Åhléns för 39 kr metern och i helgen har jag och Kalle hjälpts åt att måla om soffan. Tyvärr orkar jag inte måla mer än en gång per dag, mina armar klarar inte mer men Kalle har varit snäll och målat också! Tyget är randigt i vitt, turkost och rosa och ganska grovt.

Planen är sedan att måla om stolarna och bordet i samma vita färg. Egentligen är jag lite allergisk mot den shabby chica looken som vi kommer att få, men det finns inte så många färgval att satsa på heller. Vi vet ju inte hur nästa hus kommer att se ut, så det är lika bra att satsa på en färg vi vet kommer att funka.

Bordet och stolarna är arvegods, min gammelmormor fick de i bröllopspresent, så det är med lite blandade känslor jag har bestämt att måla om dem. Bordet är riktigt slitet på ytan, fanéren har släppt och det är otroligt fuktkänsligt. Inte det bästa alternativet när man har en slabbande 2-åring, så det avgör. Det kommer nog att bli kanonfint!

I morgon ska jag försöka orka att klä om sitsen på soffan. Bild på den klar kommer då!

Inga kommentarer: