torsdag 19 maj 2011

Tovade tofflor

Har slösurfat på Ravelry en del den sista tiden. Min projektkö blir längre och längre. Bestämde mig igår för att virka ett par tofflor från detta mönster. Sagt o gjort, iväg till garnaffären (jag har garnförbud -jag vet!!) och inhandlade 3 nystan Vikingagarn, Naturgarn, i klarrosa, samt ytterligare 1 nystan i ljusrosa. Garnet är i 100% ull eftersom tofflorna (de är där just nu faktiskt) ska in i tvättmaskinen för att tovas. Behövde köpa ett nystan klarrosa till idag så 2 nystan per toffla går det åt. Använde mig av virknål nr 7. Det var ett kul projekt eftersom det går så fort att virka. Nu väntar jag spänt på att tvättmaskinen ska gå klart och jag får se slutresultatet! Jag har slängt in en frottéhandduk för extra tovning och tvättar med tävttsåpa, allt efter instruktioner av VirkPia.

Här är då resultatet, innan tovning. Tofflorna är ungefär 34 cm långa och gigantiska! Jag la till en ljusrosa kant på båda, och virkade en blomma i vitt restgarn av ull på ena tofflan för lite piffning. Får se om jag kanske broderar nånting på dem när de är klara. Hoppas hoppas att det blir bra! Slänger upp bilder när de är formade och torkade.













3 kommentarer:

Anonym sa...

Mysiga tofflor:) ser fram emot att få se hur de blev när du tovat dem, man vet ju aldig hur resultatet blir, alltid lika spännande...

Anonym sa...

Jag har sett resultatet och jag tror att jag faktiskt gillade dem bättre innan. men de är hel härliga helt klart!!

Marianne´s hantverk sa...

Bara sååååå söta.